تحقیق اصول و روش های كار تيمي

دسته بندي : کتاب و پژوهش » روانشناسی و روانپزشکی
مقدمه
کار تیمی، فرآیند همکاری با گروهی از افراد است تا به یک هدف برسند. کار تیمی بدان معنی است که مردم با استفاده از مهارت های فردی خود و بازخورد سازنده، به رغم هر گونه درگیری شخصی، برای همکاری، تلاش می کنند. کار تیمی یکی از هفت مهارتی است که هر شخص برای استخدام شدن در هر شغلی به داشتن آن نیازمند است. شرکت ها و سازمان ها به صورت روزافزون از تیم های قدرتمند و هماهنگ برای پاسخ سریع به شرایط تغییر در محیط رقابتی شدید جهانی استفاده می کنند.
تیم سازی، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در هر کاری به خصوص کسب و کارها به شمار می رود، چرا که نتیجه تیم سازی صحیح و اصولی، ایجاد یک تیم مناسب برای اجرای کار تیمی و نیل به اهداف کسب و کار است.
خیلی از نویسنده‌ها و آدم‌های موفق دنیای کسب‌وکار درباره اهمیت کار تیمی صحبت می‌کنن. خب پس بالاخره این کار تیمی به چه معنیه؟ کار تیمی یک فرآیند همکاری است که مردم را قادر می ‌سازد تا نتایج فوق ‌العاده ای به دست آورند تیم، دارای یک هدف مشترک بوده و متکی به افرادی است که برای دستیابی به اهداف مشترک تیم، از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت، با هم همکاری می کنند
نبودن یک تعریف واقعی از کارتیمی نشون میده که شناختن هدف کار تیمی خیلی مهم‌تر از تلاش برای پیدا کردن یه تعریفه.
ویژگی کلیدی کار تیمی موفق
شش ویژگی اصلی برای کار تیمی موفق وجود داره:
تعهد به موفقیت تیم
اعضای تیم باید اهداف، ارزش‌ها و باور‌های مشترک داشته باشن؛ همچنین باید برای موفقیت، تعهد و انگیزه تلاش کنن.
برای مثال؛  هر عضو تیم باید برای رسیدن به کمال تلاش کنه، یعنی اگه در یه تیم توسعه دهنده‌ها عملکرد فوق العاده ای داشته باشن، طراح‌ها هم باید همین‌طور باشن تا تیم به نتیجه‌ دلخواه برسه.
وابستگی متقابل
اگه تیم شکست بخوره، برای هیچ فردی از گروه، موفقیتی وجود نداره.
برای مثال؛  مهم نیست که کار طراحی چقدر عالی باشه، اگه وب‌سایت با هر کلیک سقوط کنه، همه چیز از بین میره.
مهارت‌ های بین فردی
احترام، حمایت و انتظارات متقابل واقع بینانه در بین اعضای تیم، ضروریه.
مثلا: یه تیم نمی‌تونه از یه توسعه‌‌دهنده جوان کم تجربه انتظار داشته باشه به اندازه یه توسعه‌ دهنده ارشد توانایی و بازدهی داشته باشه
ارتباطات باز
تمرین روحیه تیمی در برابر انتقاد سازنده، خیلی مهمه.
برای مثال؛ اگه یه طراح جوان، نصیحت‌های همکاران متخصص خودش رو مشتاقانه قبول کنه، میتونه عملکرد کلی خودش رو بهبود بده و این موضوع در نهایت به تیم کمک می‌کنه و سود نهایی نصیب کل تیم میشه.
ترکیب مناسب تیم
وظایف خاص توسط نقش‌های خاص انجام میشن، و نقش‌های خاص نیاز به مجموعه‌ای از استعدادها و مهارت‌های خاص داره.
برای مثال؛ یه تیم که فقط تمرکزش روی توسعه‌دهنده‌ها باشه و از تعدادی توسعه دهنده تشکیل شده، یه برنامه کاربردی می ‌سازه. با این حال، احتمالا کار طراحی، خیلی پایین‌تر از حد استاندارد میشه
تعهد به رهبری تیم و مسئولیت پذیری
از اونجا که اعضای تیم انتظار دارن برای تصمیم‌گیری آزاد باشن، احتمال بیشتری وجود داره که افراد برای اقدامات خودشون پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشن.
برای مثال؛ درحالی که رهبر تیم به افراد مختلف تیم وظایفی رو واگذار می‌کنه و پیشرفت کار رو دنبال می‌کنه، تیم طراحی و تیم توسعه‌دهنده با استفاده از مهارت‌های خودشون به ارائه محصول نهایی کمک می‌کنن.
آموزش اصول کار تیمی
مزایای کار تیمی
از اونجا که کار تیمی، حمایت اخلاقی متقابلی رو فراهم می‌کنه و بیشتر از حالت انفرادی، حس پیشرفت و کمال رو به افراد منتقل می کنه، واضحه که کار تیمی بیشتر از کارهای تکی و انفرادی جواب میده.
افزایش کارایی
گاهی اوقات، شما پروژه‌هایی رو در اختیار دارین که مهلت انجام اون‌ها غیرمنطقی و با فشار زیادی همراه هست. در چنین موقعیتی کافی نیست که همه توان خودشون رو به کار بگیرن، بلکه باید کار‌ها رو به درستی تقسیم و مدیریت کنین. وقتی اعضا از تجربه خودشون، تخصص و مجموعه مهارت‌‌هاشون استفاده می‌کنن، اهداف مورد نظر به دست میان و کارها در زمان مقرر و با حداقل اشتباه انجام میشن.
تکمیل نقاط قوت یکدیگر
حالتی رو در نظر بگیرین که شرکت شما یه طراح حرفه‌ای، با توانایی‌های فوق‌العاده داره، اما در زمان تعیین شده کارش رو به تحویل نمیده! از طرف دیگه، شرکت شما طراح دیگه‌ای هم داره که اگرچه خیلی خارق‌العاده نیست، اما همیشه کارها رو در زمان تعیین شده تحویل میده. شما می‌تونین با ترکیب این دو نفر در یه گروه، مطمئن بشین که علاوه بر داشتن یک نتیجه عالی و بی عیب و نقص، کار در زمان مقرر تحویل داده میشه.
نوآوری از طریق درگیری سازنده
نیاز به یه راه حل فوری برای مشکلی دارین که همه رو درگیر کرده؟  کافیه یه برگ برنده به تیم نشون بدین. برخورد شخصیت‌‌ها می‌تونه منجر به سازگاری و ایجاد راه‌حل‌هایی بشه که دیگران اصلا در نظر نگرفتن؛ چون”گروهی فکر می‌کنن”.
با این حال، در مورد عواقب دراز مدت هوشیار باشین: درگیری سازنده می‌تونه به راحتی به چیزی مخرب تبدیل بشه، بنابراین استفاده از برگ برنده باید فقط به عنوان یه راه حل کوتاه مدت در نظر گرفته بشه.
تعویض کمتر کارکنان
یه تیم خوب، متعادل و آزاد شبیه به پاتوق مورد علاقه شماس؛ دوستانه، گرم و صمیمی. تنها تفاوت اینه که مهمانان (یا اعضا) مشغول تفریح نیستن و به دلایل کاری و برای هدف مشترک، با هم همکاری می‌کنن. با حفظ کارآیی تیمی و فضای مثبت، شما می‌تونین تعویض کارکنان رو کاهش بدین و از صرف هزینه برای از دست‌دادن کارکنان و جذب کارمند جدید دور بمونین.
انعطاف پذیری نیروی کار
به جای داشتن کمپین همیشگی استخدام، شما می‌تونین کارکنان خودتون رو برای نقش‌هایی خارج از مسئولیت‌‌های فعلی تمرین بدین. به‌عنوان مثال؛ اگر طراح وب شما مهارت‌های اولیه توسعه وب رو هم بدست بیاره، می‌تونه برخی از وظایف همکاران وب رو در مواقع اضطراری برعهده بگیره و در موارد اضطراری از قرارگرفتن شرکت در شرایط سخت جلوگیری کنه.
معایب کار تیمی
در حالی که کار تیمی مزایای بسیار زیادی داره، معایبی هم داره که باید از اون‌ها آگاه باشین:
تفکر گروهی
هر چند که اعضای تیم به کار تیمی و تصمیم‌گیری گروهی تشویق میشن. گاهی اوقات ممکنه خیلی‌چیزها فراموش بشه. اگر متوجه شدین که تیم شما گزینه‌‌های جایگزین رو نادیده می‌گیره و یا اقدامات نامعقولی داره، می‌تونه نشونه‌ای از این باشه که  اعضا تیم از Groupthink یا تفکر گروهی رنج می‌برن. روانشناس اجتماعی، ایروینگ جانیس، 8 علامت تفکر گروهی رو تعریف کرده و مشخص کرده که پیشینه مشابه، انزوا در برابر نظرات بیرونی و فقدان قواعد تصمیم گیری، با ظهور این پدیده مرتبط هست.
انتخاب اعضای تیم : فرآیندی پیچیده
کار تیمی تنها در صورتی انجام میشه که هر کدوم از اعضا، یک نقش خاص رو به دست بگیرن ، مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص داشته باشن و با بقیه تیم سازگار باشن. اما پیدا کردن تمام قطعات پازل و اتصال اونها با هم دشوار، پرهزینه و وقت‌گیر میشه. موقع انتخاب بازیکنان تیم خودتون، بهترین توصیه اینه که در گام اول، از استخدام افرادی که نسبت به  اون‌ها مطمئن نیستین، دوری کنین.
مناقشه
اگه تفاوت‌های زیادی در ایده‌ها و روش‌های کار بین اعضای تیم وجود داشته باشه، تیم شکست می‌خوره. دو طراح با توانایی‌های متفاوت که مکمل هم باشن، نتیجه می‌گیرن. با این حال، اگر خواسته‌ها، ترجیحات و سبک‌های رفتاری اونها خیلی دور از هم باشه، ارتباطات به طور مداوم ضعیف میشه و زمان همکاری، عدم اطمینان زیادی به‌وجود میاد و سرانجام این تیم، شکسته!

فهرست
مقدمه    3
ویژگی کلیدی کار تیمی موفق    4
تعهد به موفقیت تیم    4
وابستگی متقابل    4
مهارت‌ های بین فردی    4
ارتباطات باز    4
ترکیب مناسب تیم    4
تعهد به رهبری تیم و مسئولیت پذیری    5
آموزش اصول کار تیمی    5
مزایای کار تیمی    5
افزایش کارایی    5
تکمیل نقاط قوت یکدیگر    5
نوآوری از طریق درگیری سازنده    5
تعویض کمتر کارکنان    6
انعطاف پذیری نیروی کار    6
معایب کار تیمی    6
تفکر گروهی    6
انتخاب اعضای تیم : فرآیندی پیچیده    6
مناقشه    7
خطا در ارزیابی مشارکت فرد    7
معایب کار تیمی    7
ایجاد کار تیمی موفق، وابسته به چیست؟    7
کار گروهی موفق    8
واضح بودن هدف گروه    9
ایجاد محیط ریسک پذیر در گروه    9
ارتباطات مبتنی بر احترام به عنوان یک اصل و هنجار    9
تقویت احساس تعهد گروهی    9
خلاقیت و ایده پردازی به عنوان اصل و هنجار    10
مشارکت گروهی برای بهبود مداوم کارها    10
رفع کردن چالش‌ها    10
تمرین رهبری اشتراکی    11
گرفتن تصمیمات با کیفیت    11
کار تیمی موفق    11
مفهوم تیم سازی و کارتیمی    27
تیم سازی و کارتیمی    27
هدف از تشکیل‌ تیم های کاری و گروه‌های کاری چیست؟    30
الگوبرداری از افراد توانمند در زمینه کار تیمی    39
۱۵ نکته برای کار تیمی بهتر    47
تست شخصیت شناسی    61
منابع    68
دسته بندی: کتاب و پژوهش » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 5571 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 69

حجم فایل:193 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل