پیشینه و مبانی نظری زوج درمانی

دسته بندي : کتاب و پژوهش » روانشناسی و روانپزشکی
این فایل حاوی کلیۀ ادبیات نظری زوج درمانی با منابع فارسی و لاتین جدید می باشد.

قسمتی از متن:
رویکرد هیجان مدار به زوج و زوج درمانی
اولین گام در توسعه نظریه هیجان مدار از سوی سوزان جانسون و لسلی گرینبرگ (1986) برداشته شد. جانسون پروفسور روان شناسی و روانپزشکی در دانشگاه و مدیر انستیتو خانواده و زوج درمانی در اوتاواست. او درجه دکتری خود را در روان شناسی مشاوره از دانشگاه ریتیش کلمبیا (1984) دریافت کرد (لیبو و همکاران، 2010). نیازهای ذاتی و جهانشمول چون صمیمیت، روابط جنسی، دوست داشتن و دوست داشته شدن ، سر سپردگی ،کسب امنیت از طریق توجه و حضور یک همراه و... انسان های بالغ را به یافتن یک همراه مناسب دعوت می کند. به استثنای موارد معدودی پیوند جویی با دیگران به طور عام (در روابط اجتماعی) وبا یک همراه غالبا مادام العمر به طور خاص (در روابط زناشویی) گرایش ذاتی همه انسان هاست حضور دو فرد در یک رابطه عاطفی مشترک را تحت عنوان یک زوج تلقی می کنیم. زوج ها پیکره خانواده ها به شمار می¬آیند و سلامت، ساخت، تعادل، مرزها و زیر سیستم های یک خانواده بستگی تام دارد به میزان استحکام و پویایی این پیکره (زارعی و همکاران، 2013). یک رابطه زوجی ویژگی هایی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
1-رابطه زوجی داوطلبانه است. یعنی هر دو عنصر می دانند که مجبور نیستندبا هم ازدواج کنند یا حتی به رابطه پس از ازدواج ادامه دهند
2-رابطه زوج مستلزم ایجاد تعادل میان ثبات و پویایی است، بدین معنا که جهت حفظ سلامت در رابطه زوجی گاهی به ثبات و قابلیت های پیش بینی پذیری نیازمندیم تا احساس امنیت کنیم و این در حالیست که عدم سرسپردگی به یکنواختی و تکرار موجبات  حفظ روح تازگی و پویایی میان یک زوج را فراهم خواهد آورد.
3-رابطه زوج گذشته ، حال و آینده دارد که تمرکز افراطی بر هیچ یک از مقاطع زندگی صحیح نیست. رابطه سالم میان زوج رابطه ای است که درآن ، زمان حال و آینده فدای گذشته نمیشود.
4-قرار گرفتن در رابطه زوجی مستلزم حمایت شدن و حمایت کردن است به این معنا که هر دو نفر قبل از تشکیل یک رابطه جدید باید توانایی کاستن از خودمحوری هایشان را به نفع تداوم رابطه کسب نموده باشند و قادر باشند نیاز های همسر را در کنار نیازهای خود ادراک کنند. آشکار است که حمایت عاطفی در صورتی تداوم خواهد داشت که متقابل و دو سویه باشد.
ادامه... .
دسته بندی: کتاب و پژوهش » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 3520 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: Docx

تعداد صفحات: 53

حجم فایل:238 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل